четвртак, 14. фебруар 2013.

PROBLEM BR 4. : Republički zavod za statistiku samostalno tumači stručnu spremu

Informacije o tome kakve profesionalne kvalifikacije postoje u nekoj zemlji i kako se one mogu uporediti sa nemačkim sistemom vrednovanja, mogu se naći na internet stranici BQ-Portal u čijem definisanju je učestvovalo i nemačko ministarstvo privrede.
Na pomenutoj internet stranici BQ-Portal za Srbiju nalazi se referenca na dokument Klasifikacija zanimanja (2011), Beograd: Republički zavod za statistiku

U tom dokumentu navode osnovi koncepta Međunarodne standardne klasifikacije zanimanja (MSKZ-08/ISCO-08)
MSKZ-08 razlikuje skupine zanimanja koje su svrstane u više klasifikacione nivoe.


Imajući u vidu međunarodni karakter klasifikacije, data su četiri nivoa kvalifikacije kojima su utvrđene operativne definicije određene obrazovnim kategorijama i nivoima koji se javljaju u Međunarodnoj standardnoj klasifikaciji obrazovanja (ISCED-1997).
Primena ISCED kategorija u definisanju četiri nivoa kvalifikacija ne implicira obavezu sticanja neophodnih znanja za izvršenje dužnosti i zadataka datog posla samo formalnim obrazovanjem. Kvalifikacije mogu biti, a često i jesu, stečene neformalnim obrazovanjem i iskustvom. Takođe, treba naglasiti da je MSKZ-08 usredsređena na kvalifikacije neophodne za izvršavanje zadataka i dužnosti datog zanimanja.
            Operativne definicije četiri nivoa kvalifikacija MSKZ-08 primenjuju se tamo gde su neophodne profesionalne kvalifikacije stečene formalnim obrazovanjem ili stručnim usavršavanjem. Nivoi kvalifikacija MSKZ-08 su:


(a)     Prvi MSKZ nivo kvalifikacije definisan je saglasno ISCED-ovoj kategoriji 1, obuhvata završeno osnovno obrazovanje ili prvu fazu osnovnog obrazovanja, kao i kratke obuke za neke poslove. Ekvivalent ovome u našem sistemu obrazovanja je prvi ciklus osnovnog obrazovanja.

(b)    Drugi MSKZ nivo kvalifikacije saglasno ISCED-ovim kategorijama 2, 3 i 4, obuhvata prvi stepen srednjeg obrazovanja (nivo 2, ISCED-97) i drugi stepen srednjeg obrazovanja (nivo 3, ISCED-97), koji može uključiti i specijalizacije i obuke. Za obavljanje nekih zanimanja zahteva se završena specijalizacija nakon srednjeg obrazovanja (nivo 4, ISCED-97). Period usavršavanja i sticanja iskustva uz posao takođe može biti neophodan. Ovaj period može da nadoknadi formalno usavršavanje ili da ga delimično, a u nekim slučajevima i u potpunosti, zameni. Ekvivalent ovome u našem sistemu obrazovanja bilo bi: završeno osnovno obrazovanje, stručno osposobljavanje i obuke do godinu dana (nakon osnovnog obrazovanja), obrazovanje za rad u dvogodišnjem trajanju, srednje stručno obrazovanje u trogodišnjem i četvorogodišnjem trajanju, opšte obrazovanje u četvorogodišnjem trajanju i specijalizacija nakon trogodišnjeg i četvorogodišnjeg srednjeg stručnog obrazovanja.

(v) Treći MSKZ nivo kvalifikacije definisan je saglasno ISCED-ovoj kategoriji 5B i obuhvata obrazovanje koje se stiče u nekoj visokoškolskoj ustanovi, a koje sledi nakon završenog srednjeg obrazovanja i traje 1–3 godine. U nekim slučajevima, radno iskustvo i odgovarajuća obuka u toku rada mogu biti zamena za formalno obrazovanje. Ekvivalent ovom nivou u našem obrazovnom sistemu jesu osnovno i specijalističko strukovno obrazovanje.

(g) Četvrti MSKZ nivo kvalifikacije definisan je saglasno ISCED-ovim kategorijama 5A ili 6, koje obuhvataju obrazovanje koje se stiče u visokoškolskoj ustanovi u trajanju 3–6 godina i vodi ka univerzitetskoj diplomi prvog stepena ili diplomi postdiplomskih studija. U nekim slučajevima radno iskustvo i odgovarajuća obuka u toku rada mogu biti zamena za formalno obrazovanje. U mnogim slučajevima odgovarajuće formalne kvalifikacije neophodne su za obavljanje zanimanja. U našem sistemu obrazovanja ovom nivou odgovara univerzitetsko obrazovanje – osnovne akademske studije, kao i akademske studije drugog i trećeg stepena.

******************************************************************************

Katastrofalno je da ni na osnovi jednog jedinog dokumenta Zavod za statisku proglašava specijalističko strukovne studije trećom grupom MSKZ/ISCO-08 dok u 4 nivou stavljaju OSNOVNE akademske, kao i master i doktorske studije !!!
  
Strani dokumenti pokazuju drugačije. Prvi nivo visokog obrazovanja je ekvivalentan ISCED 5B, drugi nivou 5B i treći  nivou 6.






Framework or qualifications for the European Higher Education AreaCfr European Qualifications FrameworkCfr International Standard
Classification of Education

CyclesOutcomesECTS Credits
Secondary levelISCED level 4
Bachelor levelFirst cycle QualificationQualifications that signify completion of the first cycle are awarded to students who:
• have demonstrated knowledge and understanding in a field of study that builds upon their general secondary education, and is typically at a level that, whilst supported by advanced textbooks, includes some aspects that will be informed by knowledge of the forefront of their field of study;
• can apply their knowledge and understanding in a manner that indicates a professional approach to their work or vocation, and have competences typically emonstrated through devising and sustaining arguments and solving problems within their field of study;
• have the ability to gather and interpret relevant data (usually within their field of study) to inform judgments that include reflection on relevant social, scientific or ethical issues;
• can communicate information, ideas, problems and solutions to both specialist and non-specialist audiences;
• have developed those learning skills that are necessary for them to continue to undertake further study with a high degree of autonomy.
Typically include 180-240 ECTS creditsEQF level 6ISCED level 5B
Masters levelSecond cycle QualificationQualifications that signify completion of the second cycle are awarded to students who:
• have demonstrated knowledge and understanding that is founded upon and extends and/or enhances that typically associated with the first cycle, and that provides a basis or opportunity for originality in developing and/or applying ideas, often within a research context;
• can apply their knowledge and understanding, and problem solving abilities in new or unfamiliar environments within broader (or multidisciplinary) contexts related to their field of study;
• have the ability to integrate knowledge and handle complexity, and formulate judgments with incomplete or limited information, but that include reflecting on social and ethical responsibilities linked to the application of their knowledge and judgments;
• can communicate their conclusions, and the knowledge and rationale underpinning these, to specialist and nonspecialist audiences clearly and nambiguously;
• have the learning skills to allow them to continue to study in a manner that may be largely self-directed or autonomous.
Typically include 90-120 ECTS credits, with a minimum of 60 credits at the level of the 2nd cycleEQF level 7ISCED level 5A
PhD level (Doctorate)Third Cycle QualificationsQualifications that signify completion of the third cycle are awarded to students who:
• have demonstrated a systematic understanding of a field of study and mastery of the skills and methods of research associated with that field;
• have demonstrated the ability to conceive, design, implement and adapt a substantial process of research with scholarly integrity;
• have made a contribution through original research that extends the frontier of knowledge by developing a substantial body of work, some of which merits national or international refereed publication;
• are capable of critical analysis, evaluation and synthesis of new and complex ideas;
• can communicate with their peers, the larger scholarly community and with society in general about their areas of expertise;
• can be expected to be able to promote, within academic and professional contexts, technological, social or cultural advancement in a knowledge based society.
Not specifiedEQF level 8ISCED level 6

*****************************************************************
poslao sam im sledeći email:
To stat <stat@stat.gov.rs>
Sent Monday, February 4, 2013 at 10:30 AM

Poštovani,
u Klasifikaciji zanimanja (2011 - ISBN 978-86-6161-015-8) koju je izdao Vaš Zavod navodite da je:

"Трећи МСКЗ ниво квалификације дефинисан је сагласно ISCED-овој категорији 5Б и
обухвата образовање које се стиче у некој високошколској установи, а које следи након
завршеног средњег образовања и траје 1–3 године. У неким случајевима, радно
искуство и одговарајућа обука у току рада могу бити замена за формално образовање.
Еквивалент овом нивоу у нашем образовном систему јесу основно и специјалистичко
струковно образовање.
"


Interesuje me na osnovu kog dokumenta ste utvrdili da specijalističke strukovno obrazovanje spada u ISCED-97 kategoriju 5B i treći nivo MSKZ-08 ?

Da li je to rađeno u skladu sa Zakonom o visokom obrazovanju (2005.) ili u skladu sa nekim drugim Zakonom ili podzakonskim aktom ili je možda slobodna procena ?


Takođe navodite da je:

"Четврти МСКЗ ниво квалификације дефинисан је сагласно ISCED-овим категоријама
5А или 6, које обухватају образовање које се стиче у високошколској установи у
трајању 3–6 година и води ка универзитетској дипломи првог степена или дипломи
постдипломских студија. У неким случајевима радно искуство и одговарајућа обука у
току рада могу бити замена за формално образовање. У многим случајевима
одговарајуће формалне квалификације неопходне су за обављање занимања. У нашем
систему образовања овом нивоу одговара универзитетско образовање – основне
академске студије, као и академске студије другог и трећег степена."

gde takođe navodite da je osnovne akademske studije spadaju u ISCED-97 kategoriju 5A i četvrti nivo MSKZ-08. Takođe me interesuje na osnovu kog zakona/podzakonskih akata ste došli do te ekvivalencije.

Hvala,


**********************************************

From Republicki Zavod za Statistiku <stat@stat.gov.rs>

Sent Monday, February 4, 2013 at 1:33 PM
Postovani,
ovim Vas informisemo da je tekst iz Klasifikacije zanimanja delom prevod originalnog ISCO-08 uputstva (ISCO-08 Draft introductory goidelines), a da su ekvivalenti u odnosu na nas obrazovni sistem napravljeni na osnovu "Sematskog prikaza strukture obrazovnog sistema u Srbiji".
Ova shema je koriscena i u Odgovorima na Upitnik Evropske komisije, poglavlje 26 - Obrazovanje i kultura, strana 3 poglavlja, i moze se naci na donjem linku:
http://www.seio.gov.rs/%D0%B4%D0%BE%D0%BA%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B0/%D0%B5%D1%83-%D0%B4%D0%BE%D0%BA%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B0.186.html
Srdacno,
Одељење за дисеминацију и односе са јавношћу
Dissemination and Public Relations Division
+381 11 2401-284
stat@stat.gov.rs


******
ISCO-08
ISCED 2011




 Sent: 5. februar 2013 14:57
To: Stat; 

 Subject: Re: FW: Odgovor na zahtev redni broj: 2938

Poštovani,

Nije mi jasno da vi podatke o klasifikakaciji zanimanja, a u vezi visokog obrazovanja preuzimate iz izveštaja Kancelarije za evropske integracije, a ne od Ministarstva prosvete.
Da napomenem da u Zakonu o visokom obrazovanju još od 2005 postoje članovi koji definišu visoko obrazovanje u Srbiji, koje kompatibilno sa EHEA.

Nelogičnost je da ako osnovne akademske studije u trajanju od 3 godine (180ECTS) su u ISCED 5A klasifikaciji, specijalističke strukovne studije koje traju minimalno 4 godine (240ESPB) nikako nisu ISCED 5B, a to možete i videti u dokumentima koja povezuju EQF i ISCED97 kao i u novom ISCED 2011.
Sam unesco preporučuje da bachelor ili studije prvog stepena budu klasifikovane kao ISCED97 5B dok su studije drugog stepena trebaju biti ISCED97 5A i studije trećeg stepena - doktorske biće po ISCED97 6.

Hvala,

From Stat <stat@stat.gov.rs>


Sent Wednesday, February 6, 2013 at 9:18 AM
Encrypted No
Signed No
Postovani,

Obavestavamo Vas da podaci o klasifikaciji zanimanja nisu preuzeti iz izvestaja Kancelarije za evropske integracije. Kao sto smo Vas u jednom od prethodnih mejlova i informisali, ekvivalenti su napravljeni na osnovu "Sematskog prikaza strukture obrazovnog sistema u Srbiji",a do njega je najlakse doci preko sajta Kancelarije za evropske integracije. Takodje, uputili smo Vas na njih jer bi oni mogli imati informaciju o tome ko je ucestvovao u izradi sematskog prikaza i davanju odgovora na Upitnik Evrposke komisije - Ministarstvo prosvete, nauke i tehnoloskog razvoja, Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, Zavod za unapredjivanje obrazovanja i vaspitanja.


Srdacno,
PR odeljenje

*************************
13.02.2013
Na dalje insistiranje da dostave izvorni dokument odakle su preuzeli "Šematski prikaz strukture obrazovnog sistema u Srbiji" na osnovu koga su pravili ekvivalencije ISCED97 kategorije 5B i specijalističkih strukovnih studija(240ECTS) kao i ISCED97 kategorije 5A i osnovnih akademskih studija (180ECTS) u Klasifikacije zanimanja 2011... stigao je sledeí email:

Ovim Vas informisemo da su ekvivalenti obrazovanja preuzeti iz Sematskog prikaza strukture obrazovnog sistema u Srbiji koji su pripremile kolege iz Ministarstva prosvete, nauke i tehnoloskog razvoja, Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja i/ili Zavoda za unapredjivanje obrazovanja i vaspitanja i koji je iskoriscen u Klasifikaciji zanimanja.



59 коментара:

  1. Poštovani Altair,

    zašto se ne obratiš sa svim spornim pitanjima koje muče sve nas na ovom blogu, a opet u ime svih nas, Konferenciji akademija strukovnih studija Srbije, preko mail-a specijalistickestrukovne@gmail.com, i zatraziš konkretan odgovor od njih?

    Neka svako na blogu iznese ili postavi pitanje koje ima, ti lepo sastaviš mail od tih pitanja i pošalješ KASSS i čekamo odgovor?

    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
  2. Aman ljudi !!! Zašto trošite vreme na dokazivanje nečega što očigledo ne može da se dokaže ? Hoćete VII-1 sss ili master diplomu upisite neki fakultet srodan vašoj višoj školi, završite i da vas ne boli glava. Ovako samo gubite vreme.

    ОдговориИзбриши
  3. Ja sam pronasao stranicu ASVOJ-a (udruzenja visokih skola iz Vojvodine), poslao sam im poziv za saradnju, odnosno kao neki predlog da se strukovni specijalisti sa bloga i facebook stranice sastanu i zajedno nastupe pred Ministarstvo, zajedno sa KASSS-om. Da vec jednom pocne resenje i naseg problema, tj. postovanje Zakona! Trebalo bi povuci konkretne poteze po tom pitanju. Ne treba svi da cekamo jedni na druge jer ce tako proci dosta vremena. Ja predlazem da se pokrene vec jednom resavanje statusa struk. spec. u obrazovanju, odnosno omogucavanja rada u skoli. Znaci samo da se ispostuje Zakon o Osnovana sistema obrazovanja i vaspitanja

    ОдговориИзбриши
  4. Poštovani Altair,

    da li možeš sa maila specijalistickestrukovne@gmail.com posleti dva maila sledeće sadržine?

    Poštovana/poštovani,

    pročitao sam na internetu intervju sa gospodinom Srđanom Stankovićem koji kaže da će Nacionalni savet za visoko obrazovanje proslediti početkom naredne godine Ministarstvu prosvete predlog Nacionalnog okvira kvalifikacija (NOK). Mene zanima da li će se u tom predlogu, a u okviru strukovnih studija, naći i master strukovne studije? Da li će se do tada izvršiti izmena i dopuna Zakona o visokom obrazovanju i uvesti master strukovne studije, pošto su one kao takve takođe predstavljene na grafikonu u nacrtu Strategije razvoja obrazovanja u Srbiji do 2020. godine?

    Na mail:  konferencija@vpskp.edu.rs (to je KASSS)

    Poštovani,

    da li se u skorije vreme može očekivati donošenje konačnog Nacionalnog okvira kvalifikacija za sistem visokog obrazovanja Srbije? Da li je tačno da će strukovne studije biti u njemu degradirane u odnosu na akademske? Da li će se u njemu naći i master strukovne studije, s obzirom na to da one Zakonom o visokom obrazovanju još uvek nisu definisane?

    Na mail: stankovic@etf.rs (to je NOKS)

    Ja sam sa svog ličnog maila slao, međutim, već više od 2 meseca nisam dobio nikakav odgovor.

    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
  5. Slati su emailovi sličnih sadržina:

    Predlog NOKS-a ce biti po svoj prilici modifikivana verzija postojeceg
    predloga.

    Srdjan Stankovic

    i
    Postovani,
    Procedura je zapoceta i jos uvek traje.Ocekujemo da ce se doneti novi Nacionalni okvir kvalifikacija u kome ce se definisati specijalisticke strukovne studije.


    S postovanjem
    dr Ruzica Stankovic,prof.

    ОдговориИзбриши
  6. Poruka koju sam dobio od ASVOJ-a

    ASVOJ

    Priprema se sastanak pocetkom marta na kom ce biti predstavljeni priblemi tipa problem ne prepoznavanja zvanja i diploma od strane Nacionalne sluzbe za zaposljavanje kao i privrede koja bi trebala da nas zaposli, praksa, nacionalni okvir kvalifikacija.
    Javili su mi da se pripremi prezentacija koja ce se predstaviti Ministarstvo prosvete, Nacionalni savet za visoko obrazovanje, Nacionalna služba za zapošljavanje, Privrdna komora Srbije, komisija za akreditaciju, direktori svih visokih škola i studenti svih visokih škola.

    Ako imate korisne savete, predloge, ideje, materijal i sve sto moze da pomogne, javi mi kako bi mogli zajedno poraditi na ovome.

    Pozdrav

    Inace, treba mi predstavnik ovog bloga da se detaljnije dogovorimo o daljim koracima i otpocinjanju resavanja problema strukovnih specijalista. U pripremi je jedan sastanak, javite se!

    ОдговориИзбриши
  7. Svaka čast za zalaganje, ali mislim da biste trebali da pokrenete i rešavanje problema vezanog za master strukovne studije, da se one konačno definišu i uvedu, na taj način bismo mogli da automatski ostvarimo još veća prava, tipa možda i nastavnika u srednjim školama, kao i prolaz na master akademske, a potom i doktorske studije. Nemojte misliti sada da ja nešto pametujem i da kažete da se na ovom blogu rešava problem spec. strukovnih studija (naravno da se i on treba rešiti) i ja sam završio specijalističke strukovne studije, ali bih lično voleo, a pretpostavljam i većena vas da nastavi i master studije, a možda i nešto više.

    Molio bih vas da uzmete u obzir i ovaj problem koji je vezan za master strukovne studije.

    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ok, naravno i mi bi voleli da se strukovne master studije uvedu, ali ne smemo dozvoliti da upravo njihovo uvodjenje (postojanje u strategiji obrazovanja) bude izgovor Ministarstva za tzv. kupovinu vremena i uskracivanje prava struk. specijalista koja nam Zakonom pripadaju. Treba uvesti strukovne master studije jer one postoje i u drugim zemljama, ali nam je trenutno bitno da se izborimo za status specijalista! Neka se zainteresovani jave na meil mitrevski21@gmail.com. Molio bih da mi se javi i pokretac ovog bloga kao i administratori kako bih popricao sa njima o konkretnim potezima koje treba preduzeti u saradnji sa ASVOJ-em i jos nekim organizacijama. Ako administrator ne zeli, naravno dobrodosli su svi ljudi koji su malo upoznati sa ovom problematikom (kojima su poznata prava strukovnih specijalista iz Zakona, odnosno koji prate ovu problematiku). Pozdrav

      Избриши
    2. Naravno da se prava strukovnih specijalista koja im pripadaju ne mogu uskratiti i oduzeti, ali mora se priznati da je 3+1 godina studija i 3+2 ili 3+1+1 (što bi realno bilo za one koje su završili spec. strukovne) razlika. Angažujte se i za struovni master.

      Pozdrav

      Избриши
    3. mito, otvorio sam ti autorski nalog na blogu (pozivnica je poslata emailom), ali bi trebao da se prijavis gore desno.

      što se tiče uvođenja strukovnog mastera i tu se slažem, može, ali prvo da se unovče specijalističke.

      ovo "Ako administrator ne zeli..." mi nije jasno, ali nema veze..

      Избриши
  8. Vidi Mito, kada se bude odrzavao ASVOJ treba da se organizujemo i napravimo demostracije! Moramo da demonstriramo i sili i da vide da postojimo! Mito ti si sazreo za lidera i preko ovog bloga saznaj kada se to odrzava kako bi se organizovali da prijavimo skup policiji. Strukovni master nema veze sa ovim nasim zahtevima i ne treba ga ni pominjati dok ne bude vreme, To je paralelan kolosek sa nasim. PS G-dine Anoniman 06.februar 2013. u 20.44 da li citas ranije komentare? Mi se ubismo objasnjavajuci a ti postavljas pitanja koja smo objasnili u zadnji1,5 godinu na ovom blogu! Pod 1) ne postoji sistem studiranja 3+1+1 u Zakonu o visokom obrazovanju. 2) ako se uvede strukovni master onda ce se strukovne specijalisticke studije izjednaciti sa njim isto kao sto su se osnovne studije (molim te ne mesaj sa osnovnim akademskim studijama koje su nesto sasvi drugo) izjednacile u pogledu prava sa akademskim masterom. MOLIM TE ZADRZI TE TVOJE IDEJE ZA SEBE I NEMOJ KOMENTARISATI NESTO O CEMU NEMAS VIZIJU. MOZES BITI I DOKTOR NAUKA ALI IDEJE SU TI DEKADENTNE I VRACAJU NAS NA POCETAK SVEGA O CEMU SMO PISALI ZADNJIH GODINU I PO DANA. NEVEROVATNO! HVALA NEMOJ NAM VISE POMAGATI!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Је ли се ради овдје само о теби или се ради о проблему свих струк.специјалиста па мислиш да имаш право да неком кажеш да више не помаже. Ко си ти да неком кажеш да су му идеје декадентне кад је то званичан план НСВО. Ти имаш визију,а други немају. Која је твоја визија? Да са 4 год.студија будеш једнак са неким ко је студирао 5 год. и то теже академске студије. Има људи којима није тешко учити још годину дана да би употпунили своје знање и онда тражили да могу обављати послове као што су образовање и др. Предлажеш демонстрације, можда би ти требао задржати своје идеје за себе.

      Избриши
    2. Poštovani Anonimni 06. фебруар 2013. 21.15,

      ne želim prepirke i raspravke, samo ću ti još jednom ponoviti da ne možeš porediti 4 i 5 godina studija, to je razlika. Takođe, ne možeš tražiti ista prava kao što bi ih imao sa Master strukovnim studijama, jer ako za profesora iili nastavnika traže 5 godina akademskih studija, nzm zašto bi nekom sa 4 godina studija, dozvolili da drži bilo koji vid nastave!? Zapitaj se malo... Jeste da se radi o drugom nivou studija, ali 4 i 5 god. je razlika...

      Ponovo ponavljam, i ja sam strukovni specijalista, i ja bih želeo da se sve to reši u našu korist, ali opet kažem da se u isto vreme treba boriti i za strukovni master koji će biti jači od spec. strukovnih studija u svakom pogledu.

      A ako spavaš ti i većina na to uvo da ako se uvede strukovni master, da će nam spec. strukovne izjednačiti sa master diplomom, od toga nema ništa, jer ne postoji nijedan osnov za tako nešto.

      Akademske studije do 2005. godine su isto što i sada 4+1, te s toga su njima izjednačene diplome sa sadašnjim masterom, što kod nas nema osnova da bi se tako nešto dogodilo.

      Jeste sve ovo nama čudno, ali je to jedino ispravno i realno.

      Ne shvatajte me pogrešno, već sami razmislite...

      Prioritet trebaju biti Master strukovne studije, a naravno i rešavanje problema strukovnih specijalista.

      Ko razume, shvatiće.

      Pozdrav

      Избриши
    3. Аутор је уклонио коментар.

      Избриши
    4. Ok, zeleo bih za pocetak da se smire strasti. Verujem da ste svi manje-vise ogorceni zbog odnosa drzave, a pre svega Ministarstva prosvete prema strukovnim specijalistima. Treba da se svi drzimo zajedno i da imamo jedan cilj a to je za sada, nesmetamo uzivanje prava koje su strukovnim specijalistima omogucili Zakon o Visokom obrazovanju i Zakon o Osnovama sistema vaspitanja obrazovanja!

      Избриши
    5. Razumem ja svu tu problematiku, medjutim, da li je realno da se rešava samo taj problem, od koga će imati koristi vas 2-3, koji verovatno imate tu mogućnost da se ubacite u prosvetu kao nastavnici, na ovaj ili onaj način? Ali šta mislite o tome da neko ko ode da potraži posao nastavnika, (zamislimo da je situacija već rešena u korist nas specijalista) i javi se sa spec. strukovnim studijama, a ujedno se javilo i njih 2-3 sa master akademskom diplomom, postavlja se pitanje da li je realno da nas sa 4 godina prime, a njih sa 5, ne? O tome se radi... Iz tog razloga se treba prevashodno boriti za uvodjenje master studija, shvatate?

      Ne trebate biti sebični i rešavati broblem onih koji su u manjini, već probleme svih nas.

      Избриши
    6. Naravno da shvatam na sta tacno mislite. Isto tako i ja razmisljam... Od uvazavanja struk. specijalistih studija nece imati koristi samo oni koji bi trebali da rade u skolama, vec svi oni koji tu diplomu i imaju. Ovde se ne radi samo o postovanju diploma u prosveti, vec da Ministarstvo za sve specijaliste, odnosno programe, nadje mesto na trzistu da bi taj neki poslodavac morao da zatrazi taj stepen odnosno to neko zvanje ako razumete... Sto se tice mastera, s obzirom da je vec planirano njegovo uvodjenje po strategiji, nema sta da se plasimo, sigurno ce biti uvedena jos jedna god. nama spec. i bice sistem 3+2 najverovatnije. Ako ne nateramo Ministarstvo da postuje ono sto pise u Zakonu trenutno, kako cemo ih naterati da ispostuju strukovnog mastera. Kada bude uveden struk. master, mozemo naici na isti problem ne priznavanja kao i sad. Radi ce se uporedo i lobiranje da se sto pre uvedu master studije jer je tako nesto svima u interesu kao i vec svrsenim specijalistima, tako da ne brinite. Voleo bih da se i vi direktno ukljucite u lobiranje i stvaranje strategije i planiranja za lobiranje i pritisak na Ministarstvo. Javite se na meil mitrevski21@gmail.com

      Избриши
    7. i registruj se na blog. sa desne strane iznad komentara, na dugme "pridružite se sajtu"

      Избриши
    8. valjda se za toliko razumem u PC i suštinu Interneta i Bloga!? :-)

      Избриши
  9. Zakonom o visokom obrazovanju, master studije, kao studije drugog stepena, izjednačene su sa VII-1 stepenom stručne spreme koji se sticao po prethodnim nastavnim programima.

    http://sr.wikipedia.org/sr/Master_(diploma)

    ОдговориИзбриши
  10. Znaci sve moram sam da resavam ili zeli jos neko da se ukljuci u borbu? Treba mi jos jedna ili dve osobe koje bi isle samnom na taj sastanak u NS-u, o datumu cu vas na vreme obavestiti. Ja cu izneti iskustva i predloge sto se ticu mog problema, tj. problema oko nemogucnosti rada u skolama i reakciji Ministarstva. Treba mi jos neko ko vise zna o problemima iz drugih oblasti koje nemaju veze sa radom u skoli, npr. prepoznavanja stepena, zvanja itd... Ima li takvih?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Анониман11. март 2013. 13.47

      molim Vas zainteresovama sam da idem svuda sa vama da se izborimo za problem strukovni specijalista, inače sam predsednik Udruženja vaspitača Vojvodine i taj problem tražimo da se reši već dve godine..Sve što mogu da uradim javite , imam iza veliki broj vaspitača koji su spremni da pišu petivciju i za drugu vrstu aktivnosti ako treba samo da se reši problem uvažavanja strukovnih studija.srdačan pozdrav Odgovorna

      Избриши
  11. OK Mito zovi. Altair mi opet brise komentare. Ja cu im odrzati predavanje.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. a ko je to? zbog cega ti brisu komentare?

      Избриши
    2. Ја сам колега; колега који је иницирао многе измене и допуне закона како би се струковне студије уврстиле у складу са Законом о високом образовању у све сегменте друштвеног живота. Иницирао сам измене и допуне Закона о државној управи и Закона о државним службеницима, да се уместо речи ''завршен факултет'' стоји ''високо обраозавање 2. степена''. После тога и сви остали Закони су уврстили избацили речи ''завршен факултет'' убацили ''високо образовање 2. степена''. Такође сам иницирао и Измене и допуне Правилника о врсти стручне спреме у средњим стрзчним школама. У тој причи сам 4,5 године и до детаља сам упознат са Законима из свих области који прате ову проблематику. Такође сам иницирао да у новом Закону о коминалним делатностима остану на местима инспектори са завршеном вишом школом (или основним акдемским или основним струковним студијама), што је и уврштено у Законон. Да то се није десило градови и општине и општине би остале без 80% комуналних инспектора. Можда није лепо да се хвалим али сам међу првима реаговао на ову неправду. Више реч ''завршен факултет'' не значи ништа јер се на факултетима одвијају и основне академске студије и специјалистичке струковне студије и мастер студије и специјслаистичке академске студије и наравно докторске студије па чак и постдокторске студије. Значи морало се прецизирати који се ниво образовања тражи за одређења звања и послове. То су многи Закони дефинисали али доста подзаконских аката Уредби, Покрајинских одлука, Правилника и Правилника о систематизацији радних места нису се ускладили са Законима. Такође сам предложио да државне високе школе и факултети уписују студенте специјалистичких студија на буџет равноправно са свим осталим студијама. О томе је обавештен и омбудсман и у Републици и Покрајини. Наравно како у земљи скоро ништа не функционише тако ни овај сегмент друштвено-политчког живота не функционише (било би чудно да само то функционише у земљи где скоро ништа не функционише). Министарство правде не реагује ни на сопствене акте које нису у складу са Зконима. Управна инспекција као да не постоји!!! У мојим коментарима некада има горчине али то није моја кривица јер сам испровоциран од стране незналица и зато морам некада да будем бруталан да читаоце блога доведем ''к` свести''! Али алтаир мора да зна да ја ценим врло то што је урадио за нашу струку и да се не љутим из личних разлога на њега већ што сам спреман да браним струку до краја! Докле год је закон у нашим рукама не смемо одустати! Ја нећу! Када закажеш састанак јави па ћемо ступити у контакт. Нећу те издати јер ''видим'' да си прави играч!

      Избриши
    3. Prosto ne mogu da verujem !!! Pa ČOVEČE da li si ti čuo reč STRUČNA SPREMA i ŠKOLSKA SPREMA ? Kada budeš to razumeo sigurno će ti biti lakše.

      Još jednom ponavljam da:

      SPECIJALISTIČKE STRUKOVNE STUDIJE PRIPADAJU DRUGOM NIVOU STRUKOVNOG VISOKOG OBRAZOVANJA-ŠKOLSKA SPREMA. KOJI JE TO STEPEN STRUČNE SPREME ? SIGURNO NIJE VII-1 !

      Po vama bi SPECIJALISTIČKE AKADEMSKE STUDIJE BILE TREĆI NIVO VISOKOG OBRAZOVANJA, A NISU !


      SPECIJALIZACIJA JE USKO-STRUČNO USAVRŠAVANJE NEKE OBLASTI I MOŽE SE DODATI U VEĆ POSTOJEĆEM STEPENU STRUČNE SPREME I TO U INDEKSU. AKO JE TO BIO VI-1 SADA JE VI-2 SSS, A NIKAKO NE MOŽE DA DOBIJE VEĆI STEPEN STRUČNE SPREME OD ONOGA ŠTO JE STEKAO NA OSNOVNIM STUDIJAMA. ZNAČI MOŽE SAMO "INDEKS" DA SE UVEĆA, A STRUČNA SPREMA OSTAJE ISTA.

      Primer:

      Trogodišnja Viša škola = VI-1 sss
      Specijalizacija na Višoj školi = VI-2

      Osnone studije na fakultetu (do 2005.god. - minimum osam semestara) = VII-1 sss
      Specijalizacija na fakultetu = VII-2

      A sada imamo Zakon o visokom obrazovanju koji je JASNO izvršio ekvivalenciju ranije stečenih zvanja(pre 2005.god.) sa zvanjima koji se stiču po "Bolonji".

      Primer:
      - Studije na višoj školi do TRI godine (dve, dve-ipo i tri) IZJEDNAČENI su sa trogodišnjim strukovnim dtudijama. (VI-1 sss)

      - Studije na fakultetu 4-6 godina IZJEDNAČENE su sa Master studijama (diploma). (VII-1 sss)
      - Specijalističke studije na fakultetu su izjednačene sa specijalističkim akademskim studijama po "Bolonja". (VII-2 sss)

      itd.

      - Ljudi sa završenom strukovnom specijalizacijom, a predhodno su završili Višu školu ili visoku strukovnu školu dobiće VI-2 stepen stručne spreme.

      - Akademci koji imaju završene četvorogodišnje akademske studije i pri tom još i završe specijalističke strukovne studije dobiće VII-1 sss.

      To je predlog koji će se najverovatnije uvrstiti u novi NOK.

      Избриши
    4. @Анониман09. фебруар 2013. 22.28
      Isključivo brišem komentare sa koji vređaju druge na osnovu rasne/polne ili neke druge netrpeljivosti i komentare sa psovkama.

      "Али алтаир мора да зна да ја ценим врло то што је урадио за нашу струку и да се не љутим из личних разлога на њега већ што сам спреман да браним струку до краја!"
      HVALA !
      sa desne strane imaš dugme i pridruži se sajtu.

      Избриши
    5. Imam i ja predlog za tvoju mamu i tatu! VODITE TE GA HITNO U *dr LAZU LAZAREVICA*! A TI ALTAIR bolje brisi komentare ovih diletanata nego sto brises prave komentare koji su na mestu! Ako ovo ostavis komentar sto je ovaj dvonozac pre mene napisao onda bolje ugasi blog! Sramota!!!!

      Избриши
    6. @Anoniman 10. februar 2013. 10:31
      Pogresio si, trogodisnje osnovne strukovne studije su VI 2 stepen, a po tebi bi strukovni specijalisti onda bili VI 3 stepen koji ne postoji! Razmisli malo!

      Избриши
    7. "Anoniman 9. februar 2013. 22:28
      Ako je sve to tacno, samo mogu da kazem SVAKA TI CAST i da te pozovem da budes ukljucen u aktivnosti koje slede, sve u cilju poboljsanja statusa strukovnih specijalista! Rekao bih da si ti jedan od onih koji su dobro upoznati sa ovom problematikom, a takva osoba nam treba! Slobodno mi se javi na meil mitrevski21@gmail.com kako bi ostali u kontaktu i kako bih direktno mogao da te obavestavam o daljim koracima, terminima za sastanke itd.

      Избриши
    8. @Anoniman 10. februar 2013. 22:28 Javite mi se, uskoro sledi sastanak. mitrevski21@gmail.com

      Избриши
  12. To nije tacno ja sam zavrsio specijalisticke strukovne studije i stekao strucni naziv (specijalista strukovni inzenjer elektrotehnije i racunarstva) i za moje zvanje postoji sifra i upisan mi je 7/1 stepen, a ti posto si neupucen prosetaj se na biro raspitaj se malo ne siri lazi...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Naravno da je tako! Taj dvonozac sto pise takve nebuloze nema u selu NSZ a zimi autobusi ne idu u gard! To ce on tek na leto da shvati!

      Избриши
    2. Da li vi znate šta piše u članu 95 i 127. Zakona o visokom obrazovanju ?

      Odgovor:

      Stručni, akademski i naučni nazivi
      Član 95
      Lice koje završi osnovne akademske studije u obimu od najmanje 180 ESPB
      bodova, odnosno u trajanju od najmanje tri godine stiče stručni naziv sa naznakom
      zvanja prvoga stepena akademskih studija iz odgovarajuće oblasti.

      Lice koje završi osnovne akademske studije u obimu od najmanje 240 ESPB
      bodova, odnosno u trajanju od najmanje četiri godine i lice koje ostvari najmanje 240
      ESPB bodova na akademskim studijama prvog i drugog stepena, stiče stručni naziv
      "diplomirani" sa naznakom zvanja prvog stepena akademskih studija iz
      odgovarajuće oblasti.

      Lice koje završi osnovne strukovne studije stiče stručni naziv sa naznakom zvanja
      prvoga stepena strukovnih studija iz odgovarajuće oblasti.

      Lice koje završi specijalističke akademske studije stiče stručni naziv specijalista sa
      naznakom zvanja drugog stepena akademskih studija iz odgovarajuće oblasti.

      Lice koje završi specijalističke strukovne studije stiče stručni naziv specijalista sa
      naznakom zvanja drugog stepena strukovnih studija iz odgovarajuće oblasti.

      Lice koje završi diplomske akademske studije stiče akademski naziv master sa
      naznakom zvanja drugog stepena diplomskih akademskih studija iz odgovarajuće
      oblasti.

      ________________________________________________________________________________________________

      Usklađivanje stečenih akademskih, stručnih, odnosno naučnih naziva
      Član 127*
      Stručni, akademski, odnosno naučni naziv stečen prema propisima koji su važili do
      stupanja na snagu ovog zakona, u pogledu prava koja iz njega proizlaze, izjednačen
      je sa odgovarajućim stručnim, akademskim, odnosno naučnim nazivom utvrđenim
      ovim zakonom, i to:

      1) stručni naziv stečen završavanjem:
      - studija na višoj školi, u trajanju do tri godine, izjednačen je sa stručnim nazivom iz
      člana 95. stav 3. ovog zakona,
      - dela studijskog programa osnovnih studija na fakultetu, čijim završavanjem se stiče
      prvi stepen visokog obrazovanja, izjednačen je sa stručnim nazivom iz člana 95.
      stav 1. ovog zakona,
      - osnovnih studija na fakultetu, u trajanju od tri godine, izjednačen je sa stručnim
      nazivom iz člana 95. stav 1. ovog zakona,
      - osnovnih studija na fakultetu, u trajanju od četiri do šest godina, izjednačen je sa
      akademskim nazivom iz člana 95. stav 6. ovog zakona;

      2) akademski naziv stečen završavanjem:
      - specijalističkih studija na fakultetu izjednačen je sa stručnim nazivom iz člana 95.
      stav 4. ovog zakona;
      _______________________________________________________________________________________________


      Zakon MORA da se poštuje, svidelo se to nekom ili ne !!!

      Samo jedan primer da navedem:

      Viša škola (dve, dve-ipo i tri godine)= VI-1 sss = Visoka škola strukovnih studija (180 espb)

      Избриши
    3. То није спорно! Незнем зашто то и пишеш? Дисокутујемо о специјслаистичким струковним студијама које су 7/1 стручне спреме и о проблему Друштва као целине што није благовременео уврстило нова звања у Правилнике, Одлуке и др. позаконска акта у складу са Законом о високом образовању. Е сада постоји јаз између Закона и подзаконских аката и не препознавања нових звања и то овде обнародујемо!

      Избриши
    4. Sa strukovnom specijalizacijom se NE uvećava stepen stručne spreme VEĆ samo "PODSTEPEN". Gore je navedeno da specijalizacija NE uvećava stepen stručne spreme koji je stečen na osnovnim studijama. Tako npr. vase trogodišnje strukovne studije su VI-1 sss, a kada zavrsite specijalizaciju (strukovnu) uvećava vam se samo "podstepen" i dobijate VI-2. Ovo jos nije prezentovano javno zbog nekih drugih stvari, ALI budite sigurni da će to biti objavljeno veoma brzo.

      Moram još jednom da podsetim ljude koji prate ovaj blog, ŠKOLSKA SPREMA i STRUČNA SPREMA SU DVE DIJAMETRALNO SUPROTNE STVARI.

      -Školsku spremu dobijate završetkom studija, u ovom slučaju I i II nivo visokog strukovnog obrazovanja.

      - Stručnu spremu dobijate na osnovu kvalifikacija koje ste stekli u toku FORMALNOG obrazovanja na strukovnim školama. U vašem sličaju to će biti VI-1 sss(180espb), a
      - VI-2 sss dobijate posle usavršavanja neke usko stručneoblasti ili popularnije strukovna specijalizacija(180 espb+60 espb)

      Mogu vam isto reći za akademske studije, a to je:

      - Studije završene po starom Zakonu (do 2005.god) od 4-6 godina ili sada master studije dobijate VII-1 sss (300 espb AKADEMSKIH)

      - Specijaliyacija posle završenog fakulteta donosi "UVEĆANJE podstepena" tako da dobijate VII-2 sss ili sada 360 espb AKADEMSKIH.

      Pokušao sam da vam plastično objasnim, ako ima nedoumica možete me pitati.

      Избриши
    5. Otkud vam to da su trogodisnje strukovne studije u rangu VI 1 stepena? Moje osnovne su u rangu VI 2, sto bi po vasoj logici bilo da su strukovne spec. studije neki tamo VI 3 stepen koji uopste ne postoji, niti ce postojati, jer je takvo racunanje stepena zastarelo u okolini, a i kod nas se gubi! Postoji samo I II i III stepen visokog obrazovanja.

      Избриши
    6. Moram još jednom da podsetim ljude koji prate ovaj blog, ŠKOLSKA SPREMA i STRUČNA SPREMA SU DVE DIJAMETRALNO SUPROTNE STVARI.

      Citiram "MITA"

      "Postoji samo I II i III stepen visokog obrazovanja."

      To je školska sprema.

      II nivo visokog strukovnog obrazovanja NIJE isto što i II nivo visokog akademskog obrazovanja.

      On jeste prikazan u grafikonu i nalazi u polju II nivoa visokog obrazovanja, ali strukovnog i to nema apsolutno nikakve veze sa STRUČNOM SPREMOM.

      Strukovne škole daju jedan stepen stručne spreme, a fakulteti drugi stepen stručne spreme (figurativno) Tu je razlika.

      Znači da obe institucije NE MOGU da daju isti stepen stručne spreme, i stvarno bi bilo besmisleno da rade isti "posao". Valjda si razumeo...
      Da li je sad nešto nejasno ?

      Избриши
  13. Ovaj Zakon postavljam za ljude koji ne razumeju ŠTA JE ŠKOLSKA SPREMA A ŠTA JE STRUČNA SPREMA!!!

    Ako bude bilo potreba objasniću vam ponovo da svi shvate,

    ZAKON O STRUČNIM NAZIVIMA
    "Sl. glasnik SRS", br. 31/77 i 17/85


    Član 1.
    Lica koja završe školovanje na višoj školi ili fakultetu, stiču stručne nazive određene ovim zakonom.

    Član 2.
    Stručni naziv označava stepen školske spreme u odgovarajućoj struci.
    Stručni naziv određuje se prema završenoj višoj školi ili fakultetu, odnosno odeljenju, odseku, smeru ili grupi više škole odnosno fakulteta.

    Član 3.
    Stručni naziv unosi se u diplomu o završenom školovanju.

    Član 4.
    Stručni naziv stavlja se posle imena lica koje ga je steklo.

    Član 5.
    Na višim školama odnosno fakultetima mogu se sticati ovi stručni nazivi:
    1) na nastavničkim odsecima i grupama filoloških, filozofsko-istorijskih, filozofskih, prirodno-matematičkih ili tehničkih fakulteta (grupe: matematika, fizika, hemija i biologija) i na odgovarajućim višim školama za spremanje nastavnika
    na višim školama nastavnik (s naznačenjem struke odnosno discipline), na primer nastavnik fizike, matematike, istorije itd.
    na fakultetima profesor (s naznačenjem struke odnosno discipline), na primer: profesor fizike, matematike, istorije itd.
    2) na pravnim fakultetima i odgovarajućim višim školama, pravnik, diplomirani pravnik
    3) na ekonomskim fakultetima i na odgovarajućim višim školama, ekonomist,
    diplomirani ekonomist
    4) na medicinskim fakultetima i na višim medicinskim školama, viši medicinski tehničar, viša medicinska sestra, doktor medicine
    5) na stomatološkim fakultetima i na višim stomatološkim školama, viši zubar, doktor stomatologije
    6) na farmaceutskim fakultetima, viši farmaceutski tehničar, diplomirani farmaceut
    7) na poljoprivrednim fakultetima i na višim poljoprivrednim školama
    inženjer poljoprivrede za ____________
    (s naznačenjem struke, odseka odnosno grupe),
    na primer: za proizvodnju njivskog bilja, povrtarstvo itd.
    diplomirani inženjer poljoprivrede za ____________
    (s naznačenjem struke, odseka odnosno grupe)
    8) na šumarskim fakultetima
    inženjer šumarstva za - ____________
    (s naznačenjem odseka odnosno grupe)
    diplomirani inženjer
    šumarstva za - ____________
    (s naznačenjem odseka odnosno grupe)
    9) na veterinarskim fakultetima
    veterinar
    diplomirani veterinar



    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. 10) na mašinskim, građevinskim, arhitektonskim, ili drugim tehničkim fakultetima i na višim tehničkim školama
      mašinski inženjer, građevinski inženjer, itd. za ____________
      (s naznačenjem odseka odnosno grupe)
      diplomirani mašinski inženjer, diplomirani građe-vinski inženjer, itd. za
      (s naznačenjem odseka odnosno grupe)
      11) na saobraćajnom fakultetu i na odgovarajućim višim školama
      saobraćajni inženjer za ___________
      (s naznačenjem struke, odseka odnosno grupe)
      diplomirani saobraćajni inženjer za ____________
      (s naznačenjem struke, odseka odnosno grupe).

      Član 5a
      Stručni naziv "doktor medicine", odnosno "doktor stomatologije" priznaje se licu koje je završilo studije na medicinskom, odnosno stomatološkom fakultetu, posle stupanja na snagu Zakona o stručnim nazivima i akademskim stepenima ("Službeni list FNRJ", broj 13/63).

      Član 6.
      Stručni nazivi koji se stiču na pojedinim višim školama i fakultetima utvrđuju se statutima tih organizacija, u skladu sa zakonom.

      Član 7.
      Stupanjem na snagu ovog zakona prestaje da važi tačka 1 člana 1 Zakona o primeni odredaba saveznih zakona u oblastima obrazovanja, kulture i informacija za koje je u članu 16 Ustavnog zakona za sprovođenje Ustavnih amandmana XX do XLI određeno da prestaju da važe najdocnije 31. decembra 1971. godine ("Službeni glasnik SRS", broj 51/71).

      Član 8.
      Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Socijalističke Republike Srbije".


      Samostalni članovi Zakona o izmenama i dopunama Zakona o stručnim nazivima
      "Sl. glasnik SRS", br. 17/85

      Član 3.
      Na zahtev lica iz člana 2 ovog zakona, medicinski, odnosno stomatološki fakultet na kome je to lice diplomiralo, izdaće diplomu o stečenoj visokoj stručnoj spremi sa stručnim nazivom "doktor medicine", odnosno "doktor stomatologije". Diploma u smislu stava 1 ovog člana može se izdati samo ako se ranije izdata diploma vrati, odnosno oglasi nevažećom.

      Član 4.
      Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Socijalističke Republike Srbije".

      Избриши
  14. Lajkujte i reklamirajte malo stranicu na facebook-u Strukovne specijalisticke studije, evo linka
    https://www.facebook.com/pages/Specijalisti%C4%8Dke-strukovne-studije/468480873200238

    ОдговориИзбриши
  15. Posto pojedini studenti akademskih studija imaju kompleks, najbolje bi bilo da se informisu u NSZ i tad da napisu sta su ima rekli, ja sam prijavljen sa specijalistickih strukovnih studija i znam da su mi u radnu knjizicu upisali sifru koja pocinje sa 71......
    I stvarno ako smo mi sa specijalistickim strukovnim studijama navodno zavrsili visu skolu, sta su onda zavrsili studensti specijalistickih strukovnih studija koji su studirali na fakultetu organizacinih nauka Beograd, Fakultet tehnickih nauka Novi Sad itd?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da ti objasnim, NSZ Ne daje i NE vrši dodeljivanje stepena stručne spreme. Oni su kao PRIVREMENO REŠENE uveli INTERNU KVALIFIKACIJU STRUČNIH SPREMA, TO NIJE RELEVANTNO za obrazovni sistem R. Srbije. To što vam oni dodeljuju nekakav VII-1 sss to ništa ne znači, oni to rade radi lakšg vođenja njihove evidencije.

      Moj vam je predlog da pokušate da upišete i završite osnovne akademske i master studije kako bi dobili vaš željeni stepen stručne spreme, VII-1.

      Budite uporni i vredni kao svi akademci i završite fakultet.

      Избриши
    2. Gospodine Anonimni akademcu, pre cu se terati sa drzavom kako bi mi omogucila i ispostovala Zakonska prava, nego da placam profesorima i studentskim sluzbama kako bih zavrsio neki tamo fakultet! Pravi razlog je samo uzimanje jos para od potencijalnih studenata, te se zbog toga krsi Zakon o Visokom obrazovanju, Zakon o Osnovama sistema vaspitanja i obrazovanja, izmene i dopune Zakona o drzavnim sluzbenicima u kojima se kaze da se reci "zavrsen fakultet" zamenjuju recima, potrebna zavrsena visoka skola (master akademske, specijalisticke akademske ili specijalisticke strukovne studije). Prestani vec jednom da unosis zabunu, sve je odavno jasno kao dan, samo pojedini radnici drzavnih ustanova jos uvek ne znaju sta pise u Zakonima !

      Избриши
    3. Тако је Мито! Добро си приметио да поједнци уносе само забуну али вероватно су то деца оних ''паметних'' који не знају шта раде а раде ничим изазвани у појединим министарствима! Нису они криви него лош генетски материјал! P.S. ''Свака ти је ка` у Његоша''!Јавићу ти се меиломо ових дана!

      Избриши
    4. Mito, ti im lepo pricas ali to ti je otprilike kao da pricas ubici ili manijaku da nije lepo to sto on radi! On to ne moze da shvati! Dvonozac zvani Анониман 11. фебруар 2013. 18.40 je obican provokator i ne znam zasto ga ALTAIR tu drzi ali moje kometare zato revnosno brise? Sramota!

      Избриши
    5. Ok, javi se jer ce sastanak biti uskoro...

      Избриши
  16. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  17. A koj stepen imaju zavseni strudendi specijalistickih strukovnih studija na fakultetima...

    http://www.medfak.ni.ac.rs/DODACI%20DIPLOMA/Supplement%20SPEC%20INST.pdf
    http://spec.fon.rs/download/2012/09/Konkurs%20SSS%202012-13.pdf

    Ako znas da citas ovde ti lepo pise da na specijalisticke strukovne studije mogu da upisu lica sa zavrsenim osnovnim akademskim studijama u trajanju od 3 god (180 ESPB), zavrsenim osnovnim strukovnim studijama u trajanju od 3 god (180 ESPB), i zavrsenim osnovnim akademskim studijama u trajanju od 4 god (240 ESPB)... sve ti lepo pise samo ako zelis da procitas i da razumes ako mozes :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pa naravno, o tome pricamo sve vreme, samo pojedinci nemaju dovoljan intelektualni kapacitet da prate ovu ''pricu''!

      Избриши
  18. Sastanak Asvoj-a bi trebalo da bude odrzan 16. februara, ali ce verovatno biti pomeren za neki drugi dan jer i 16. spada u nedarne dane. Jos jednom molim kolegu sa bloga da mi se javi kako bi se dogovorili....

    ОдговориИзбриши
  19. @Анониман11. фебруар 2013. 18.40
    Postovani, a da ja Vama objasnim nesto, moze li? Moze? E pa ovako: Prvo naucite da citate slova i ako je ikako moguce da razumete slike i grafikone. Kad to savladate uzmite da pogledate neki od sledecih linkova 1. http://www.fon.rs/postdiplomskestudije/download/master-m%20professional.pdf 2. http://nsvo.etf.rs/ 3. http://prijemni.infostud.com/vrste-studija.php . Ako je Vas racio uspeo da savlada ovoliku kolicinu informacija, lako cete uvideti koliki je nonsens ili "po naski receno" velika glupost, ono sto ste ostavili u svom komentaru. Time sto jednu grupu velicate a drugu ponizavate, Vi ste se samo dokazali kao ... da ne budem prost, ipak ovaj blog posecuju akademski obrazovani ljudi (pa se zato pitam sta Vi trazite na njemu kad imate takav vokabular i rezon). Specijalisticke strukovne studije su studije II stepena, pripadaju Visokom obrazovanju, a ako govorimo o stepenovanju one su VII stepen.

    Srdacan pozdrav.
    Bulbuderac

    ОдговориИзбриши
  20. Анониман04. март 2013. 02.48

    U Evropi se više cene studenti strukovnih studija nego akademskih. Strukovne škole bolje spremaju studente za praktičan rad. Nažalost, u taj praktičan rad se ne računa rad u prosveti tako da oni sa završenim spec. stukovnim studijama ne bi trebalo ni da pokušavaju da konkuriše za mesto nastavnika u srednjim školama. To mesto je rezervisano samo za studente akademskih studija sa master diplomama.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Otkud vam to da strukovni specijalisti i studenti sruk. studija ne mogu raditi u prosveti? Strukovne studije (struk. master) je u Evropi izjednacen sa master akademskim studijama i tamo studenti mogu prelaziti sa strukovnih na akademske bez nekih velikih para, a ne kao ovde! Ovde je gradjanima ukinuta sloboda daljeg skolovanja i usavrsavanja, tako sto fakulteti zahtevaju da ako si zavrsio struk. studije, moras krenuti taj neki fakultet fakticki od pocetka, jer vise od pola ispita nije priznato kako bi fakulteti obezbedili sebi jos prihoda! A i to sto drzava nije predvidela, omogucila dalje usavrsavanje nakon osnovnih struk. studija...

      Избриши
  21. Анониман11. март 2013. 13.53

    javite kad je sastanak Asvoj-a,

    ОдговориИзбриши