понедељак, 19. октобар 2015.

Записник са састанка у Министарству просвете поводом измена каталога радних места у просвети

Дана 23.09.2015.год одржан је састанак представника УССС-а и представника Министарства просвете, науке и технолошког радзвоја Републике Србије по иницијативи (у прилогу је позив) УССС-а и са следећим дневним редом:

1. Покретање процедуре и предлагање, образложење предложених корекција на Каталог радних места у просвети;
2. Разно.

Састанку су присуствовали представници Удружења струковних специјалиста Србије:
1.      Александар Митревски, председник   УССС и члан сектора за просвету
2.      Рада Вејин , члан УО УССС и чланица сектора за здравство
3.      Санела Лацик, члан УО УССС и чланица сектора за просвету

Пријем су нам уприличили:
1.      Снежана Марковић, (Državni sekretar ministarstva prosvete)
2.      Богољуб Лазаревић (Pomoćnik ministra prosvete)
3.      Славица Јашић (Rukovodilac odeljenja za predškolsko obrazovanje i vaspitanje priMinistarstvu prosvete)
4.      Желимир Попов (Pomoćnik ministra prosvete)

Састанак је почео у 12 сати. Г-ђа Снежана Марковић, као координатор рада на Каталогу, образложила је овај скуп и представила представнике Министарства.

   Уводну реч је имао Александар Митревски који се захвалио на пријему и указао  на значај састанка, те се захвалио свима на присуству и пријему. Осврнуо се на предходни састанак који смо имали у Палати Србија, а потом редом исчитавао профиле у Каталогу за које смо сматрали да треба унети неке измене (тражене измене такође стоје у првом прилогу, а маилом су раније прослеђене Министарству), а хитност састанка је аргументовао изглашавањем Каталога почетком месеца Октобра.

``Највише нас, као УСССа, дотиче степен образовања за неколицину радних места на којима су у Каталогу изостављене специјалистичке струковне студије, као и I степен високог образовања``- рекао је А. Митревски, и као први пример навео профил медицинске сестре- васпитача. Износећи аргумент,е доставља и акредитацију високе струковне школе у Кикинди.

Богољуб Лазаревић се изјашњава да на том радном месту постоје мед. сестре са средњом школом.

Санела Лацик наводи пример из Новог Сада где се сматра да је мед. школа без адекватног смера те су колегинице приморане да заврше још једну годину у ``Хипократу``(приватна школа) или још три године да се едукују при високо струковној школи.

Богољуб Лазаревић истиче да у Србији постоје државне мед. школе са смером мед.сестра- васпитач и да су све школе које су хтеле добиле акредитације за тај смер. Истиче да мед. сестре раде у групама са децом до 2.год., могу и на узрасту 2-3.год. с тим што на том узрасту могу радити и васпитачи, постоје мед. сестре које раде као партонажне са високом стручном спремом и препознате су у Закону и Каталогу.

Славица Јашић: ``Свуда где је била чиста ситуација је стављен ниво образовања потребан за рад``.

Богољуб Лазаревић се надовезује да је сакупљао информације од разних струковних Удружења, па и синдиката, и да зна да су мед. сестре сигурно препознате и са високим образовањем.

Санела Лацик истиче да Удружење није уложило критику већ да даје предлог, да као што код васпитача  постоје мастер академеске студије које нису неопходне за рад, а ипак су препознате, признате и тражене за радно место васпитача, тако би и за медицинске сестре васпитаче требало и у Каталогу да стоји поред средњег и високо образовање, јер методски део посла у јасленом узрасту се одрађује без обзира да ли је медицинска сестра са средњим или високим образовањем, док патронажна сестра нема образовање по методикама.

Александар Митревски поново истиче постојање акредитованих студија првог степена на високим струковним школама  за овај профил и предаје Богољубу Лазаревићу  акредитацију уз речи: ``И због тога смо желели да то и у каталогу буде препознато``.

Рада Вејин: ``Практично би тај смер био за руководиоца јаслица, и ако то још није заживело, али се очекује.``

Богољуб Лазаревић се надовезује да у оквиру  стоји опис радног места, потом ниво образовања, те је могуће да на истом радном месту буду и различити нивои образовања (пр. Учитељи- са ссс и VII степеном), али се разликују у Каталогу платних разреда, из тог разлога се и може на наш предлог обратити пажња.

Полемика се наставила. Богољуб Лазаревић истиче да је проблем такав и са Уредбом јер није препознала неке нивое образовања.

Славица Јашић: ``У Каталогу је потребан ниво образовања, а када би ставили од 4-7 степена значило би да неко треба имати и 7-и степен, зато је то стављено тако. А руководилац је тај који треба да каже да је неко завршио такав и такав степен и да треба да добије одговарајући коефицијент у платним разредима``.

Санела Лацик негодује: ``Управо такав став је довео до проблема! Када нешто не стоји у Каталогу, позаконским актима, онда ми имамо проблем и са Правилником о систематизацији послова и са руководиоцима и директорима који то треба да спроведу. Дакле, то што сете рекли се неће догодити. Друго, у Каталогу није нешто што је минимално образовање, јер постоји за друга радна места високо образовање које је настало исте године када и то вис.об. за медицинске сестре-васпитаче, с тога је наш предлог био да ТРЕБА да стоји вис. образовање, НЕ да је НУЖНО већ да је препознато и признато``.

После краће полемике Богољуб Лазаревић закључује да то треба погледати.

Снежана Марковић истиче да се до 01.10.2015.год сакупљају маилови и дописи и да ће поново сазвати састанак.

Александар Митревски нуди нашу помоћ и активно учешће. Наставља са радним местом- педагошки асистент, предлажући да се и ту дода Всс, јер постоји акредитовани смер струковни педагошки асистент. Прилаже акредитацију.

Желимир Попов пита``Ко је измислио све те програме``?

Санела Лацик образаже да је Комисија за акредитацију - Министарство акредитовала те исте школе: ``Ко год то измислио, Министарство дозволи, те их учини валидним``.

Богољуб истиче потпис колегинице, председнице Комисије за акредитацију Вере Вујчић и да је реч о Високој школи у Кикинди, те закључује да је валидна и да је све у реду, као и да ће прва генерација студената изаћи 2016. године.

Славица Јашић пита: ``Шта је њима ужа струка``?

А.Митревски објашњава да се они теоријски и практично едукују за рад са ометеном децом.
Богољуб Лазаревић истиче да се можемо питати колико хоћемо, да је чињеница да акредитовани смер постоји и да је у земљи Србији све могуће, али када имају акредитацију то је регуларно.

А.Митревски: ``Гледајте на то као да је школа зачетник нечег новог, да треба и за такав кадар неко да прође комплетно па и високо образовање и стекне валидне компетенције чему ми у нашој земљи, па и у свету, ипак тежимо, а не само да се заснива на курсу``.

Санела Лацик се слаже и подржава и истиче да уз високо образовање треба и тај курс тј обука да стоји.

Богољуб Лазаревић није сигуран јер на тако нешто није наишао у земљама које је обишао, али је програм акредитован и ту дискусије даље нема``.

А.Митревски: ``Дакле, мишљења смо да треба додати и Всс``.

Санела Лацик: ``Уз то у опису послова поред пружања подршке ученицима треба да стоји и ``деци``, јер се односи и на предшколско образовање``.

Богољуб Лазаревић прихвата и бележи, те му Санела Лацик доставља и писмене забелешке.
А. Митревски сумира да за мед.сестру за превентивну заштиту и негу, поред средњег, ако нема, треба да стоји и Всс, студије првог степена.

Рада Вејин, истиче да нутрициониста дијететичар уопште не постоји у Каталогу, а мишљења смо да треба.

Богољуб Лазаревић: ``Немогуће``!

Славица Јашић образлаже да је могуће да су све извукли у генеричка занимања, и наводи склоност Мин. за државну управу да то раде, са чим се Богољуб Лазаревић не слаже јер ако је генерализовано, не би требало да стоји посебно ни социјала и сл. те се примедба узима у обзир.

Александар Митревски даље наводи да су код стручних сарадника за музичко, физичко и ликовно васпитање избачене, а биле су, струковне специјалистичке студије, јер се морају испоштовати чланови Закона о основама система васпитања и образовања и Закона о предшколском васпитању. 

Без поговора се усваја предлог.

Санела Лацик пита да ли се може додати и неопходан рад у групи, те се отвара полемика око општих и посебних услова. 

Богољуб Лазаревић: ``Једном стечено искуство у образовању, без обзира о ком профилу је реч, је заувек стечено. Не може бити приправник онај ко је једном то већ био``.

Сви предлози су надаље усвојени до потребног искуства педагога као и медицинског техничара- неговатеља за којег је објашњењо да не може бити наведено у Каталогу послова у просвети. Сагласни смо сви да постоји специфичност предшколства у односу на школство.

Санела Лацик пита: ``Значи ли то да нпр. мед. сестра васпитач која је положила приправнички стаж када пређе на радно место васпитача, не мора да полаже приправнички``?

Богољуб Лазаревић: ``Једном положен стручни испит у образовању важи све време. Можете се преквалификовати колико пута желите, али вам је лиценца доживотна``.

С обзиром да су сва радна места поменута А.Митревски се у име удружења још једном захваљује на пријему и времену и тиме се састанак завршава у 13:10.


Записничар:   Санела Лацик

13 коментара:

  1. A na čemu si im zahvalio Mito?
    Na izvrsnom predlogu Kataloga koji su uradili?
    Baš je vrhunski!
    (Zlatko Rosić)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. ито требао си им рећи (фамозним представницима институција) да поднесу неопозиве оставке на рад у радним групама јер су Каталоге направили криминалне. Уствари др Вербић их је требао већ најуритри и доведе озбиљне људе који су заинтересовани за струку. Али и др Вербић је једном приликом рекао да реформе у образовању нису трка на 100м већ маратон, па је вероватно направио тим од ''Маратонаца'' да преговара са Вама и оптрчали сте ''почасни куруг''.

      Избриши
    2. Тај Богољуб Лазаревић (ма ко тај лик био, а личи ми на неки нестварни лик из бајки) треба да зна да (обзиром да је вероватно неки представник, неке државне институције), положен испит са средњом стручном спремом за сестру-васпитача не није исто што и испит са високом стручном спремом. На жалост не верујем да такви ликови су у стању било шта да ураде и да унапреде друштвену заједницу. Он је очигледно ту да опструише и да Вас ''замара'' (ово је пецарошки израз) док Вас не извуку на суво.

      Избриши
    3. Аутор је уклонио коментар.

      Избриши
    4. Уствари ја знам али чика Богољуб ЛАзаревић не зна!

      Избриши
    5. Чика Боги Лазаревићу ако искуство у просветеи једном стечено важи заувек онда и код тебе у министарству нека службеница која ради као референт и има положен државни испит са средњом стручном спремом (еквивалентно мед. сестра васпитач) не мора када заврши високо образовање (нпр. као васпитач или васпитач специјалиста или дипл. васпитач и мастер васпитач) не мора да полаже државни испит за високу стручну спрему? Чика Боги, чика Боги,.... Баш сте враг!

      Избриши
  2. Razmislite samo da nije bilo sastanka kakav bi to katalog bio. Nadam se da će uvažiti date predloge i shvatite da nas za svaku oblast čeka po neki katalog, gde ili će te aktivno učestvovati u donošenju kataloga ili ćete nositi ono što vam skroje (a iz ovog zapisnika vidite kako ministarstvo razmišlja).
    Meni je apsolutno fascinantno da pomoćnik ministra prosvete Želimir Popov se pita ko je izmislio sve te AKREDITOVANE smerove ??? A taj vam pravi kataloge zanimanja.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Meni bi to bilo fascinantno da to uradi pomocnik ministara u normalnoj zemllji ali kod nas gde se neki mrmot krije iza nekakvog zvanja ili iza neke stranke to je sasvim normalno.
      A zasto je normalno_ Pa zato sto nema sankcije za takve kao sto je on, neko ide samo iz komisije u komisiju, skuplja parice i kada mu neko nesto kaze da ne radi dobro on (i slicni) odgovore ''Ali ja sam pro dr''. Pa valjda ima odgovornosti i za prof. dr i za funkcionere? E dokle god nema biće nam fascinanti Katalozi, Pravilnici i dr.

      Избриши
  3. Mинистар просвете, науке и технолошког развоjа Срђан Вербић изjавио jе данас да се око Нове године очекуjе закон о националном оквиру....
    http://zelenaucionica.com/zakon-o-nok-u-oko-nove-godine/

    ОдговориИзбриши
  4. Ako neko moze da mi odgovori da li profesor koji je zavrsio da predaje likovno moze predavati i latinski i muzicko i likovno prvom i drugom razredu u gimnaziji.Predaje sva tri predmeta dok za sve ostale predmete u ovoj gimnaziji ima po 2 profesora.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Moze ukoliko nema "strucnog" da predaje muzicku kulturu i latinski jezik. Malo je realno da je neko tako veliki strucnjak za sve tri navedene oblasti. Ukoliko nema nikog sa zvanjem prema pravilniku i prema Zakonu o osnovama, onda moze da predaje i neko sa srednjom skolom ako direktor zeli to neko lice da primi.
      U praksi se najcesce desava da lica sa specijalizacijom i masterom iz metodike muzickog (sa prethodno zavrsenom muzickom skolom) ili likovnog vrse nastavu u skolama, to je sasvim legitimno sudeci prema clanu 8. ZOSVO i Zakonu o visokom obrazovanju, ali pravilnici o strucnim zvanjima kao podzakonski akti, nisu usaglaseni sa zakonom. A i ova lica imaju dovoljno strucnosti da ispostuju program i plan. Sto se tice latinskog, taj jezik moze da predaje neko ko je na Filozofskom fakultetu pohađao ovaj jezik samo godinu-dve, a prema nekome to moze i bilo ko, ko je slusao ovaj jezik.

      Избриши
    2. Колега Ви као да сте неуки 100%. Па наравно да може да ради као нестручна замена јер директор хоће да сачува наставнику пун фонд часова. Мало је то проблематично али законски је и директора баш брига. Прими га због хитности до расписивања конкурса, па у новембру распише конкурс, па га у јануару поништи. Па опет распише конкурс па га поништи па у томе прође школска година и наставник сачува фонд часова. Ђаци су колатерална штета али ко још мари. Министарство на то гледа благонаклоно.

      Избриши
    3. Ministarstvo je krivo i odgovorno za tako nesto jer su pravilnici o strucnim zvanjima toliko rigorozni i uski da to nema dalje. Direktori su zbog takvih podzakonskih akata koji nisu uskladjeni sa realnoscu (brojnosti nekog kadra, npr. muzickog-likovnog-latinskog-deficitarnog) i odlukama Komisije za akreditaciju, naprosto sklonila neke smerove ne zeleci da ih uvrste u te pravilnike. Zbog toga su direktori prinudjeni da uzimaju lica na odredjeno i da nikad nisu na cistom... A da ne pricam o tome da poneka "nestrucna" zamena bude strucnija od tog cije je zvanje predvidjeno pravilnikom i ima stalno zaposlenje. Takva nam je drzava....

      Избриши